tisdag 15 februari 2011

Choklad- och kokoskaka

Min familj vet ju att jag älskar att baka och i helgen när jag träffade min bror hade han med sig Expressen, GT och Kvällspostens bilaga "Söndag" för att det fanns 7 recept med choklad i den. Jag föll direkt för en choklad- och kokoskaka och tänkte att den skulle passa bra till Alla hjärtans dag. Sagt och gjort, så blev det.....fast med några ändringar eftersom jag bara hade ca 50 g mörk choklad hemma istället för 150 g som det stod i receptet. Jag la till 35 g kakao istället, vilket kanske inte var jättelyckat. Den var ju god, men kanske inte riktigt så god som jag hade förväntat mig. Tror att jag hade den lite för länge i ugnen också (30 min). Men jag ska absolut prova den igen, för resten av familjen slukade den!

Choklad- och kokoskaka
150 g mörk choklad
150 g smör
3 st ägg
1/2 dl strösocker
1 1/4 dl florsocker
1 1/4 dl vetemjöl
2 1/2 dl kokosflingor
1 dl mjölk
  • Sätt ugnen på 175 grader. Klä botten på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper. Smörj och bröa kanterna med t ex kokos eller mjöl.
  • Grovhacka den mörka chokladen. Smält smöret i en kastrull eller i microvågsugn. Tillsätt chokladen och rör tills den smält. Låt svalna ca 5 min.
  • Dela äggen. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under fortsatt vispning.
  • Rör ner äggulorna i chokladen. Tillsätt sedan florsocker, mjöl och kokos. Blanda i mjölken, lite i taget. Vänd ner äggvitorna i chokladen och rör försiktigt så att allt blandas.
  • Häll i smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen 25-30 minuter.
  • Servera kakan med t ex vispad grädde och jordgubbar.

2 kommentarer:

  1. Mmm kokos och choklad är ju en god kombo och jag e alldeles galen att testa nya kladd/chokladkakor. Den var säkert jättegod. Ska testa den vid ett tillfälle :)

    SvaraRadera