söndag 12 juni 2011

Kladdkaka (grundrecept)

I eftermiddags blev jag sååå sugen på kladdkaka, så självklart tog jag fram mitt älskade recept som jag har haft i minst 15 år. Det är så bra för man kan variera det i evigheter. Idag fick det bli mörk choklad, kokos och marshmallows för det där lilla extra. Supergott!


Finns det något bättre än en ljummen kladdkaka serverat med lättvispad grädde? Det tycker inte jag i alla fall :-)






Bästa kladdkakan (grundrecept)

100 g smält smör eller margarin
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
2 st ägg


Smält smöret och låt svalna. Smörj och bröa en form 24 cm i diameter. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt äggen och vispa med elvisp. Häll i smöret och fortsätt vispa tills det blandats ordentligt. Häll i formen och grädda längst ner i ugnen (160 grader) i 30-40 min.

Variationer

50 g smält mörk eller ljus choklad
1/2 dl riven kokos
marshmallows
1-2 msk baileys
1/2 dl hackad choklad i valfri smak
1/2 dl hackad mandel eller andra nötter

Ja, man kan ju variera i all evighet. Det är var några av mina favoriter. Hoppas ni hittar er! Tipsa gärna om ni har någon annan god kombination tillsammans med kladdkaka!

3 kommentarer:

  1. Jaa...smält ner lite after eight och blanda i :)

    SvaraRadera
  2. O ja! Det är ju perfekt med after eight. Och varför inte servera konserverade päron till? MUMS! Tack för tipset Esmeralda!

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut, after eight låter ännu godare ;P

    SvaraRadera