fredag 16 mars 2012

Hur man skalar hasselnötter...

För några dagar sen satt jag och funderade på att göra en Schwartzwaldstårta, bara för att jag var så himla sugen! Så jag började kolla runt efter ett bra recept. Ibland skulle man använda hasselnötter utan skal. Och hur får man bort det tänkte jag?
Jo, man kan rosta hasselnötterna i ugnen (175 grader i ca 15 min) och sedan gnugga dom med en ren kökshandduk. Så det gjorde jag, och detta blev resultatet...


Inte så bra... Trots att jag gnuggat och gnuggat fanns det mycket skalrester kvar. Och en riktigt smutsig kökshandduk fick jag på köpet! Så jag la de där nötterna åt sidan och så blev det ingen tårta.

Men så satt jag här igår kväll och letade runt på webben efter en snygg bakgrund till min blogg, och hamnade på något sätt på en sida (My Baking Addiction) där de tipsade om hur man får bort skalet från hasselnötterna, på ett nytt sätt! Jippie! Tänkte ju genast på de där hasselnötterna jag lagt undan.

Jag lägger ut receptet längre ner, men här får ni se hur mina hasselnötter såg ut efter att jag kokat, torkat och rostat dom.


Hur man skalar hasselnötter:
  • 5-6 dl kokande vatten
  • 3 msk bikarbonat
  • 200 g hasselnötter
Koka upp vattnet och tillsätt bikarbonaten. Vattnet kommer då att börja bilda skum. Häll i nötterna och koka i ca 3 min. Vattnet kommer att bli svart. Under tiden som nötterna kokar, förbereder du en skål med iskallt vatten. Efter 3 min, ta upp en testnöt och lägg i det iskalla vattnet. Använd dina fingrar för att ta bort skalet. Om du har svårt att få bort skalet, koka nötterna 1-2 min till, och testa ännu en nöt.
När skalet är lätt att ta bort, häller du resten av nötterna i det kalla vattnet. När alla nötterna är skalade, lägger du dom på en ren, torr kökshandduk eller hushållspapper och torkar dem noggrant.

Tips!
Om du vill kan du sedan rosta dem i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15 min. Det är klart värt det!


 
I det här Youtube-klippet visar Alice Medrish hur hon använder kokande vatten och bikarbonat för att få bort skalet på hasselnötterna:

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Kan man beställa tårtor av dig?
    Ska ha en stor fest och vill gärna ha lite tematårtor.

    Med vänlig hälsning,
    Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan man för närvarande inte göra tyvärr.

      Radera
  2. Vad tråkigt. Du får hojta till när det finns möjlighet.
    Med vänlig hälsning,
    Emelie

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg du har =)
    Jag vill önska dig en kanon bra lördag!!
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag försökte kontakta dig via mail men det gick inte så bra :)
    Gör du tårtor enbart till familj/vänner eller tar du beställningar?
    Anledningen till att jag frågar är nämligen att jag har en pojke som snart fyller ett år och söker med ljus och lykta efter någon som kan göra den typ av tårta jag vill ha. Jag googlade och ramlade in på din blogg och blev otroligt fascinerad :)
    Om du kan tänka dig att göra en efter beställning, så maila mig gärna snarast på fotisto@hotmail.com .

    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  5. och jag satt å sökte på internet för jag viste inte om nötter gick å koka.. haha här fick jag bra svar!

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för tips om att skala nötter. Det gick bättre än förväntat. Mvh Indre

    SvaraRadera
  7. Klockrent resultat!
    Minskade litet på bikarbonaten och funkade fortfarande perfekt - får oss nötallergiker är det perfekt att koka nötter då minskar nåt ämne som gör att jag kan äta både hasselnötter och sötmandel - bra så här i juletid

    SvaraRadera
  8. Testade att skala hasselnötter med bikarbonat. Problemet var att det är fortfarande lika mycket skal som ska gnuggas bort, men blött som fastnar överallt. Det mesta av smaken kokade också bort.

    SvaraRadera