onsdag 14 mars 2012

Recept - Tiramisúmousse

Den här moussen är en av mina nya, riktigt riktigt stora favoriter bland fyllningar! Den har en mjuk kaffesmak med en lätt ton av gräddkola, vanilj och choklad.
Egentligen ska man använda amaretto när man gör tiramisú, som är en mandellikör, men jag föredrar att använda Baileys.

  • 5 st gelatinblad
  • 3 st äggulor
  • 3 st äggvitor
  • 0,5 dl socker
  • 250 g mascarponeost
  • 2 dl grädde
  • 1 dl starkt kaffe (varmt)
  • 1-2 msk Baileys

Blötlägg gelatinbladen. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa på låg hastighet ner mascarponeosten. Ta upp och krama ur gelatinbladen. Smält dem i det varma kaffet tillsammans med Baileys. Vispa grädden lagom hårt (dock inte för hårt!) Vispa äggvitorna riktigt hårt. Rör/vänd ner kaffet i mascarponeblandningen. Vänd sedan ner den vispade grädden och vänd till sist ner den vispade äggvitan. Låt stelna övertäckt i kylen i några timmar (gärna över natten).

Räcker till 2 lager på en normalstor tårta (24-26 cm i diameter)

Tilläggskommentar: Jag såg nu att min mousse är väldigt lik Toves. Men hon har ingen grädde i sin, och använder sig av rom istället för Baileys.

4 kommentarer:

  1. Den moussen låter god! Påminner om tiramisumoussen jag har i min blogg, min är utan grädde bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg det också, så det kändes nästan som jag kopierat dig, vilket jag egentligen inte alls gjort. Jag fick ett recept från en italiensk vän. Ett recept på riktigt tiramisu som jag sedan gjorde om till mousse (fast med grädde och Baileys)

      Radera
    2. Ja, mitt recept hade också ursprung i ett recept på riktigt tiramisu från Italien, så det här måste ju vara så gott som autentiska tiramisufyllningar då. :)

      Radera
    3. Haha! Ja, kanske det :o) Trots att "mitt" recept var super duper gott tror jag att jag kunde haft i ett halvt eller helt gelatinblad till, för den blev liiite lös.

      Radera